Det er sjovt at vise Lejerbo frem!

16. maj 2012

2.-3. september 2011 var den almene branche samlet i Bella Center til Almene Boligdage arrangeret af BL. Som de foregående gange var der workshops og foredrag samt en messe for beboerdemokrater og ansatte. I 2011 var messedelen udvidet, så der ud over leverandører, også var stande fra en lang række almene boligorganisationer.

Lejerbo havde også en stand, og den var bygget som et køkken, hvor de besøgende rundt om spisebordet kunne skrive sig op til Lejerbos boliger, høre mere om produkter som fremtidssikring og tryghedspakken og få generel information om Lejerbo. Men langt den største del af standen var optaget af en Energi-0 bolig i fuld størrelse, der var indrettet med både køkken og møbler. Boligen var standens store trækplaster, og rigtig mange mennesker kiggede forbi i løbet af de to dage.

Bolig til at tage og føle på
Til at passe Lejerbos stand var bl.a. sagsbehandler Hanne Køhlert og udviklingskonsulent Jakob Bøjen. Og de er ikke i tvivl om, at Lejerbos stand tiltrak sig opmærksomheden på messen. Især på grund af én ting: Energi-0 boligen.
"For mange var Energi-0 boligen lidt af en øjenåbner. Jeg tror, der er mange, der har en fordom om, at almene boliger kun kan være en kedelig blok. Derfor var det godt, at det var så konkret, at den virkelig var der. Eventuelle nye lejere kunne gå rundt i boligen, åbne dørene og se og mærke køkkenet. Det giver et meget bedre indtryk end en brochure" starter Jakob, og Hanne supplerer:
"Det var også virkelig godt, at den var møbleret. Ellers står man og kigger på nogle værelser og tænker, at der kan man da ikke få noget proppet ind. Men når der står en seng og en lampe, så kan folk fornemme boligerne meget bedre."

Et udstillingsvindue
Blandt de besøgende på messen var en del boligsøgende, og mere end 50 skrev sig op til boliger i løbet af de to dage. Og Hanne oplever stadig, at folk ringer ind på baggrund af information, de fik på Almene Boligdage. Men også andre end boligsøgende dukkede op, og for denne målgruppe var Energi-0 boligen i fokus:

"Der var folk fra andre boligselskaber henne og spørge til boligen, fordi de gerne ville høre lidt mere teknisk om, hvordan den bliver fabrikeret, hvad den koster at opføre og så videre. Så der kunne vores byggeafdeling få nogle gode kontakter op at stå. Også vores egne beboerdemokrater kiggede forbi, hvis de alligevel var på messen," fortæller Jakob.

Messe med mere
For Hanne og Jakob var Almene Boligdage mere end bare en messe. Det var også en øvelse for de involverede medarbejdere i at samarbejde på tværs af afdelinger og normale arbejdsopgaver. Og ingen af dem er i tvivl om, at de også vil stille op næste gang, muligheden byder sig:

"Jeg synes, det er rigtig godt at lave nogle ting på tværs og lære hinanden at kende på en anden måde. Og så synes jeg selve messen var rigtig god. Det er jo også en reklame for Lejerbo; at folk finder ud af, hvem vi er, hvor vi ligger osv. Jeg elsker det! Jeg synes, det er sjovt at vise Lejerbo frem," siger en begejstret Hanne, og Jakob er enig:

"Som medarbejder var det sjovt at have den der salgshat på. Vi kan begge to lide det, og jeg tror også det var derfor, vi hyggede os med det! Men hvis man skal være lidt kritisk, så kunne man godt have flere skilte og noget, der sprang mere i øjnene med på sådan en stand. Vi skal blive endnu bedre til at tænke i salg og udlejning".

Og det må vi så øve os på indtil næste gang, der er Almene Bolidage. Det bliver efter planen i 2014.

Workshops
Formand i Lejerbo København, Jan Hyttel, og økonomichef
Henrik Engstrøm havde workshoppen ’Styringsdialog og
dokumentationspakke i praksis’, hvor de fortalte om,
hvordan beboerdemokratiet i Lejerbo er en aktiv medspiller
og deltager i alle styringsdialogmøder.

Lejerbo deltog også i messen med workshops.
Kommunikationschef Tine Staun Petersen kørte
workshoppen ’Beboerdemokratiet? Det er da en
lukket fest!’ Om rekruttering til beboerdemokratiet.