Fraflytning
Hvis du ønsker at flytte fra dit lejemål i Lejerbo, skal du udfylde en opsigelse. Du skal udfylde opsigelsesblanketten og bagefter underskrive med dit NemID eller MitID. Hvis der er sat en medlejer på din lejekontrakt, SKAL medlejer også skrive opsigelsen under. Du tilføjer vedkommende inde på blanketten.
Klik her for at udfylde opsigelsesblanketten
Hvis du ikke har NemID/MitID, kan du i stedet printe denne blanket, udfylde den og sende den til dit lokale Lejerbo regionskontor.
Hent printvenlig opsigelsesblanket (LINK TIL PDF)
Du modtager en automatisk kvittering på din og din eventuelle medlejers underskrift. Desuden sender vi dig en bekræftelse af din opsigelse, når vi modtager den.
Opsigelse af dødsbo
Hvis du opsiger en bolig for et dødsbo, skal du bruge en anden blanket. Når du udfylder opsigelsen og sender den til os, skal du også vedhæfte en kopi af skifteretsattesten. Du skal sende den udfyldte blanket til dit lokale Lejerbo regionskontor.
Hent opsigelsesblanket for dødsbo (LINK TIL PDF)
Lejemålet skal under alle omstændigheder fraflyttes senest 14 dage før opsigelsesperiodens udløb, så det kan blive sat i stand i denne 14-dages periode. Du skal betale husleje i istandsættelsesperioden.
Har din boligafdeling A-ordning, hvilket langt de fleste afdelinger i Lejerbo har, så skal din bolig sættes i stand, når du flytter. Det vil fx sige, at vægge og lofter skal males (normalistandsættelse). Alt efter hvor længe du har boet i boligen, skal du selv betale en del af denne istandsættelse – regningen bliver nemlig overtaget af boligafdelingen med 1 % pr. måned, du bor der. Har du derfor boet i din bolig i mere end 100 måneder, altså 8 år og 4 måneder, så skal du ikke selv betale for normalistandsættelsen. I enkelte afdelinger begynder denne afskrivning dog først efter 20 måneder i boligen, så du når de 100 % efter 10 år. Ligegyldig hvor længe du har boet der, skal du dog altid betale for det, der kaldes mislighold. Mislighold kan fx være skrammer på dørkarme, slidmærker i gulvet, kalkbelægninger i badeværelset eller manglende rengøring.
Det er altid en god ide at vedligeholde sin bolig løbende. Som lejer har du selv ansvaret for, at din bolig ikke forringes i den periode, du bor der. Du synes sikkert også selv, at det er rarest at flytte ind i en velholdt bolig.
Flytter du fra en afdeling med B-ordning, så skal du ikke betale for istandsættelse med mindre der er tale om mislighold. Dette skyldes, at de nye beboere jo overtager de penge, der står på vedligeholdelseskontoen. Husk dog, at du stadig skal sørge for at rydde boligen og gøre rent, da manglende rengøring er en form for mislighold.
Vi holder altid 1.000 kroner tilbage af dit indskud til at dække eventuelle ekstraregninger på forbrug (vand, varme, el). Disse vil så evt. blive udbetalt, når det næste forbrugsregnskab ligger klar, og vi ved, om du skal betale lidt ekstra eller ej. Hvor lang tid der går, før vi kan lave denne afregning, afhænger af hvornår på året du flytter ud i forhold til forsyningsselskabernes årlige afregninger.